Sociologický časopis / Czech Sociological Review 2023, 59(4): 387-415 | DOI: 10.13060/csr.2023.004

Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací

Petra Raudenská ORCID...1, Renáta Topinková ORCID...1,2
1 Sociologický ústav AV ČR, v. v. i., Praha
2 Ludwig-Maximilians-Universität München

This study focused on science communication on the websites of Czech research institutions. Particularly, we inquired to what extent Czech science is shared with the public on the Internet and what differences can be found between the websites of social and natural science institutions. Textual analysis revealed that on the scientific websites, terms like ‘science’ and ‘popularization’ occurred together with references to scientific institutions, study, and research. In the case of natural sciences, the term ‘popularization’ was more often linked to receiving science awards for science popularization and promotion. Structural web analysis showed that most scientific webs contained hyperlinks to social media such as Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, and LinkedIn. Similarly, they often referred to online news outlets such as ceskatelevize.cz, novinky.cz, lidovky.cz, and rozhlas.cz. On the other side, they much less often referred to institutional and government websites. The results suggested that Czech science communication can be characterized as more interactive than canonical.

Klíčová slova: science communication, public research institutions, big data analysis, text analysis, topic models, social network analysis

Vloženo: 1. prosinec 2021; Revidováno: 1. leden 2023; Přijato: 5. leden 2023; Zveřejněno online: 6. leden 2023; Zveřejněno: 18. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Raudenská, P., & Topinková, R. (2023). Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Sociologický časopis / Czech Sociological Review59(4), 387-415. doi: 10.13060/csr.2023.004
Stáhnout citaci

Přílohy

Stáhnout souborPříloha CS

Raudenska-Topinkova-priloha.pdf
Velikost: 416.96 kB

Stáhnout souborAppendix EN

Raudenska-Topinkova-EN-appendix.pdf
Velikost: 416.63 kB

Reference

  1. Ackland, R. (2013). Web social science: Concepts, data and tools for social scientists in the digital age. Sage.
  2. Andrle, M. (2013). Současné přîstupy k popularizaci vědy v České republice. Teorie vědy/Theory of Science, 35(1), 113-125.
  3. Bail, C. A. (2014). The cultural environment: Measuring culture with big data. Theory and Society, 43(3), 465-482. https://doi.org/10.1007/s11186-014-9216-5 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bail, C. A. (2015). Lost in a random forest: Using Big Data to study rare events. Big Data & Society, 2(2), 2053951715604333. https://doi.org/10.1177/2053951715604333 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bauer, M. W., Allum, N. a Miller, S. (2007). What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda. Public Understanding of Science, 16(1), 79-95. https://doi.org/10.1177/0963662506071287 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Blei, D. M. (2012). Probabilistic topic models. Communications of the ACM, 55(4), 77-84. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Borgman, C. L. a Furner, J. (2002). Scholarly communication and bibliometrics. Annual Review of Information Science and Technology, 36(1), 2-72. https://doi.org/10.1002/aris.1440360102 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Broks, P. (2006). Understanding Popular Science. Open University Press.
  9. Brossard, D., Dietram, E. a Scheufele, A. (2013). Science, New Media, and the Public. Science, 339(40), 40-41. https://doi.org/10.1126/science.1232329 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Brossard, D. a Scheufele, D. A. (2013). Science, new media, and the public. Science, 339(6115), 40-41. https://doi.org/10.1126/science.1232329 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Burns, T. W., O'Connor, D. J. a Stocklmayer, S. M. (2003). Science communication: a contemporary definition. Public understanding of science, 12(2), 183-202. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Collins, K., Shiffman, D. a Rock, J. (2016). How are scientists using social media in the workplace? PLoS ONE, 11(10), e0162680. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0162680 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Côté, I. M. a Darling, E. S. (2018). Scientists on Twitter: preaching to the choir or singing from the rooftops? FACETS, 3(1), 682-694. https://doi.org/10.1139/facets-2018-0002 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Čada, K., Červinková, A., Linková, M., Řeháčková, D. a Stöckelová, T. (2006). Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média. Sociologický ústav AV ČR.
  15. ČSÚ. (2010). Kolik domácností v ČR má počítač a internet? Český statistický úřad. https://www.czso.cz/csu/czso/kolik_domacnosti_v_cr_ma_pocitac_a_internet
  16. Davies, S. R. a Hara, N. (2017). Public science in a wired world: how online media are shaping science communication. Science Communication, 39(5), 563-568. https://doi.org/10.1177/1075547017736892 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Davies, S. R. a Horst, M. (2016). Science communication: Culture, identity and citizenship. Springer.
  18. Dijkstra, A. M., Roefs, M. M. a Drossaert, C. H. (2015). The science-media interaction in biomedical research in the Netherlands. Opinions of scientists and journalists on the science-media relationship. Journal of Science Communication, 14(2), 1-21. https://doi.org/10.22323/2.14020203 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Dudo, A. a Besley, J. C. (2016). Scientists' prioritization of communication objectives for public engagement. PLoS ONE, 11(2), e0148867. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0148867 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Gu, F. a Widén-Wulff, G. (2011). Scholarly communication and possible changes in the context of social media: A Finnish case study. The Electronic Library, 29(6), 762-776. https://doi.org/10.1108/02640471111187999 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Hilgartner, S. (1990). The dominant view of popularization: Conceptual problems, political uses. Social Studies of Science, 20(3), 519-539. https://doi.org/10.1177/030631290020003006 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Hrabánková, M. (2018). Způsob prezentace přírodních věd ve vybraných českých médiích v roce 2013. Mediální studia, 12(01), 115-132.
  23. Jünger, J. a Fähnrich, B. (2020). Does really no one care? Analyzing the public engagement of communication Acientists on Twitter. New Media & Society, 22(3), 387-408. https://doi.org/10.1177/1461444819863413 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Ke, Q., Ahn, Y. Y. a Sugimoto, C. R. (2017). A systematic identification and analysis of scientists on Twitter. PLoS one, 12(4), e0175368. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0175368 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Lee, N. M. a VanDyke, M. S. (2015). Set it and forget it: The one-way use of social media by government agencies communicating science. Science Communication, 37(4), 533-541. https://doi.org/10.1177/1075547015588600 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Lovejoy, K. a Saxton, G. D. (2012). Information, community, and action: How nonprofit organizations use social media. Journal of Computer-Mediated Communication, 17(3), 337-353. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2012.01576.x Přejít k původnímu zdroji...
  27. MacNaghten, P., Kearnes, M. B. a Wynne, B. (2005). Nanotechnology, Governance, and Public Deliberation: What Role for the Social Sciences? Science Communication, 27(2), 268-291. https://doi.org/10.1177/1075547005281531 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Massoli, L. (2007). Science on the net: An analysis of the websites of the European public research institutions. Journal of Science Communication, 6(3), A03. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Mimno, D., Wallach, H. M., Talley, E., Leenders, M. a McCallum, A. 2011. Optimizing Semantic Coherence in Topic Models. In Proceedings of the 2011 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (s. 262-272). https://aclanthology.org/D11-1024.pdf
  30. Nielsen, H. K. 2010. More than 'mountain guides' of science: a questionnaire survey of professional science communicators in Denmark. Journal of Science Communication, 9(2), p.A02. https://doi.org/10.22323/2.09020202 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Nielsen, K. H., Kjaer, C. R. a Dahlgaard, J. 2007. Scientist and science communication: A Danish survey. Journal of Science Communication, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.22323/2.06010201 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Nisbet, M. C. a Huge, M. (2006). Attention Cycles and Frames in the Plant Biotechnology Debate: Managing Power and Participation through the Press/Policy Connection. Harvard International Journal of Press-Politics, 11(2), 3-40. https://doi.org/10.1177/1081180x06286701 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Nisbet, M. C. a Scheufele, D. A. (2009). What's next for science communication? Promising directions and lingering distractions. American Journal of Botany, 96(10), 1767-1778. https://doi.org/10.3732/ajb.0900041 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Noruzi, A. (2008). Editorial: Science popularization through open access. Webology, 5(1), editorial 15.
  35. Office of Science and Technology and the Wellcome Trust, O. O. S. A. (2001). Science and the public: A review of science communication and public attitudes toward science in Britain. Public Understanding of Science, 10(3), 315-330. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Pomikálek, J. (2011). JusText [software]. Masaryk University, NLP Centre. https://lindat.mff.cuni.cz/repository/xmlui/handle/11858/00-097C-0000-000D-F696-9.
  37. Public Understanding of Science. (2014). Special Issue: Public Engagement in Science. https://journals.sagepub.com/toc/pus/23/1
  38. Purcell, K., Brennen, J. a Rainie, L. (2012). Search Engine Use 2012. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2012/03/09/search-engine-use-2012/
  39. The Royal Society. (2006). Science communication. Survey of factors affecting science communication by scientists and enginners. The Royal Society, Research Councils UK, and Wellcome Trust.
  40. Robins, G. (2015). Doing social network research: Network-based research design for social scientists. Sage.
  41. Roberts, M. E., Stewart, B. M., Tingley, D., Lucas, C., Leder-Luis, J., Gadarian, S. K., … Rand, D. G. (2014). Structural Topic Models for Open-Ended Survey Responses. American Journal of Political Science, 58(4), 1064-1082. https://doi.org/10.1111/ajps.12103 Přejít k původnímu zdroji...
  42. Rödder, S., Franzen, M. a Weingart, P. (eds.). 2012. The sciences' media connection-public communication and its repercussions (Vol. 28). London: Springer Science & Business Media.
  43. Rybalko, S. a Seltzer, T. (2010). Dialogic communication in 140 characters or less: How Fortune 500 companies engage stakeholders using Twitter. Public Relations Review, 36(4), 336-341. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.08.004Sis.net. (n.d.). Science Communication Policy Brief. https://www.sisnetwork.eu/media/althjodasvid/Policy-Brief-SCIENCE-COMMUNICATION-FINAL.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  44. Scheufele, D. A. (2014). Science communication as political communication. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(Supplement 4), 13585-13592. https://doi.org/10.1073/pnas.1317516111 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Silge, J. a Robinson, D. (2017). Text mining with R: a tidy approach (First edition). O'Reilly.
  46. Stocklmayer, S., Bryant, Ch. a Gore, M. M. (2002). Science Communication in Theory and Practice. Kluwer Academic Publishers. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Straka, M. a Straková, J. (2019). Universal Dependencies 2.5 Models for UDPipe (2019-12-06), LINDAT/CLARIAH-CZ digital library at the Institute of Formal and Applied Linguistics (ÚFAL), Faculty of Mathematics and Physics, Charles University. http://hdl.handle.net/11234/1-3131
  48. Su, L. Y. F., Scheufele, D. A., Bell, L., Brossard, D. a Xenos, M. A. (2017). Information-sharing and community-building: Exploring the use of Twitter in science public relations. Science Communication, 39(5), 569-597. https://doi.org/10.1177/1075547017734226 Přejít k původnímu zdroji...
  49. Šamanová, G., Škodová, M. a Vinopal, J. (2006). Obraz vědy v českém veřejném mínění. Sociologické studie 2006:8. Sociologický ústav AV ČR.
  50. Treise, D. a Weigold, M. (2002). Advancing science communication: a survey of science communicators. Science Communication, 23(3), 310-322. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Trench, B. a Miller, S. (2012). Policies and practices in supporting scientists' public communication through training. Science and Public Policy, 39(6), 722-731. https://doi.org/10.1093/scipol/scs090 Přejít k původnímu zdroji...
  52. Uren, V. a Dadzie, A. S. (2015). Public science communication on Twitter: a visual analytic approach. Aslib Journal of Information Management, 67(3), 337-355. https://doi.org/10.1108/ajim-10-2014-0137 Přejít k původnímu zdroji...
  53. Van Noorden, R. (2014). Scientists and the social networks. Nature news, 512(7513), 126-130. https://doi.org/10.1038/512126a Přejít k původnímu zdroji...
  54. Wijffels, J., Straka, M. a Straková, J. (2021). udpipe: Tokenization, Parts of Speech Tagging, Lemmatization and Dependency Parsing with the 'UDPipe' 'NLP' Toolkit (R package version 0.8.6) [software]. https://cran.r-project.org/web/packages/udpipe/index.html
  55. Wijffels, J., M. Straka, J. Straková. 2021. udpipe: Tokenization, Parts of Speech Tagging, Lemmatization and Dependency Parsing with the 'UDPipe' 'NLP' Toolkit [online]. R package version 0.8.6. Dostupné z: https://cran.r-project.org/web/packages/udpipe/index.html.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.