Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 27/2022:58-95 | DOI: 10.5507/aither.2023.002

Tvář a její význam v nejstarších řeckých pramenech

Tomáš Vítek
Oddělení antické a středověké filosofie, Filosofický ústav Akademie Věd

This paper explores what was meant by the face in various genres in antiquity from the earliest times to the beginning of Hellenism. The face originally represented a place where strong feelings were expressed, especially grief, shame and disgrace. If the face was somehow damaged or questioned, it diminished a person‘s value in life and after death and brought with it shame for the person and those close to him. Descriptions of the face were for a long time only very brief and general, but they still served to make aesthetic and moral judgments or to suggest how one‘s face should look in a particular situation. This prescriptive aspect was intensified in physiognomy, which, however, concentrated only on some partial features of the face (especially the eyes), while the face itself or as a whole was given little consideration. Physiognomists did not strive to depict the individual as faithfully as possible, but rather tried to identify him or her with one of a limited number of character types and to determine his or her proximity or distance to ideal values and models. Similar efforts and practices can also be observed in Greek portraiture and theatre, probably not only due to the influence of physiognomy. Although the Greeks gradually began to create more realistic and individualised portraits, they were generally more interested in typological features of the face and character.

Vloženo: 16. říjen 2022; Revidováno: 16. říjen 2022; Přijato: 10. únor 2023; Zveřejněno: 21. únor 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vítek, T. (2022). Tvář a její význam v nejstarších řeckých pramenech. Aither14(27), 58-95. doi: 10.5507/aither.2023.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adkins, Arthur W. H. 1970. From the Many to the One. A Study of Personality and Views of Human Nature in the Context of Ancient Greek Society, Values and Beliefs. London: Constable.
  2. André, Jacques. 1981. Anonyme latin, Traité de physiognomonie. Paris: Les Belles Lettres.
  3. Barton, Tamsyn S. 1994. Power and Knowledge: Astrology, Physiognomics, and Medicine under the Roman Empire. Ann Arbor: The University of Michigan Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bassett, Samuel Eliott. 1933. "Achilles' Treatment of Hector's Body." The Transactions and Proceedings of American Philological Association 64: 41-65. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Beekes, Robert. 2010. Etymological Dictionary of Greek, Leiden - Boston: Brill.
  6. Bernabò Brea, Luigi. 1981. Menandro e il teatro greco nelle terracotte liparesi. Genova: SAGEP.
  7. Bieber, Margarete. 1930. s. v. "Maske." In RE XIV/2, editovali Wolfgang Pauli a Georg Wissowa, 2070-2120.
  8. Böhme, Gernot. 1995. "Über die Physiognomie des Sokrates und Physiognomik überhaupt." In Athmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik, editoval Gernot Böhme, 101-126. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  9. Boys-Stones, George. 2007. "Physiognomy and Ancient Psychological Theory." In Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam, editoval Simon Swain, 19-124. Oxford: Oxford University Press.
  10. Brown, Peter G. McC. 1987. "Masks, Names and Characters in New Comedy." Hermes 115: 181-202.
  11. Bruce, Vicky, a Young, Andy. 1986. "Understanding face recognition." British Journal of Psychology 77: 305-327. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Bruns, Ivo. 1896. Das literarische Porträt der Griechen im fünften und vierten Jahrhundert vor Christi Geburt. Berlin: Hertz.
  13. Burkert, Walter. 1985. Greek Religion. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.
  14. Caldara, Alessandra. 1924. I connotati personali nei documenti d'Egitto dell'età greca e romana. Milano: Aegyptus.
  15. Cartledge, Paul Anthony. 1993. The Greeks. A Portrait of Self and Others. Oxford - New York: Oxford University Press.
  16. Cazeneuve, Jean. 1958. "La connaissance d'autrui dans les sociétés archaïques." Cahiers internationaux de sociologie 25: 75-99.
  17. Cazeneuve, Jean. 1968. "La connaisance d'autrui dans la société homérique." In Perspectives de la sociologie contemporaine, editoval Georges Balandier, 169-183. Paris: PUF.
  18. Cianci, Dorella. 2014. Corpi di parole. Descrizione e fisiognomica nella cultura greca. Firenze: ETS.
  19. Cianci, Dorella. 2019. "Iconism and characterism of Polybius Rhetor, Trypho and Publius Rutilius Lupus Rhetor." In Visualising the Invisible with the Human Body. Physiognomy and Ekphrasis in Ancient World, editovali J. Cale Johnson a Alessandro Stavru, 161-182. Berlin - Boston: De Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Clarke, Michael. 1999. Flash and Spirit in the Songs of Homer. Oxford: The Clarendon Press. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Dasen, Véronique. 1993. Dwarfs in ancient Egypt and Greece, Oxford: The Clarendon Press.
  22. Dodds, Eric Robertson. 2000. Řekové a iracionálno. Přeložil Ondřej Prokop. Praha: OIKOYMENH.
  23. Dover, Kenneth James. 1967. "Portrait-Mask in Aristophanes." In ΚΩΜΩΙΔΟΤΡΑΓΕΜΑΤΑ. Studia Aristophanea viri Aristophanei W. J. W. Koster in honorem, editoval R. E. H. Westendorp Boerma, 16-28. Amstelodami: Hakkert.
  24. Dover, Kenneth James. 1978. Aristophanes, Clouds. Oxford: The Clarendon Press.
  25. Ekman, Paul, a Rosenberg, Erika L. 1998. What the Face Reveals, editovali Paul Ekman a Erika L. Rosenberg. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Elsner, Jaś. 2007. "Physiognomics: Art and Text." In Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam, editoval Simon Swain, 203-224. Oxford: Oxford University Press.
  27. Evans, Elisabeth Cornelia. 1935. "Roman Descriptions of Personal Appearance in History and Biography." Harvard Studies in Classical Philology 46: 43-84. Evans, Elisabeth Cornelia. 1948. "Literary Portraiture in Ancient Epic. A Study of the Descriptions of Physical Appearance in Classical Epic." Harvard Studies in Classical Philology 58/59: 189-217. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Evans, Elisabeth Cornelia. 1969. "Physiognomics in the Ancient World." Transactions of the American Philosophical Society 59 (5): 5-97. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Foerster, Richard. 1886. De Polemonis physiognomonicis dissertatio. Kiliae: Schmidtii et Klaunigii.
  30. Foerster, Richard. 1893. Scriptores Physiognomici Graeci et Latini, I-II. Lipsiae: Teubner.
  31. Frisk, Hjalmar. 1960. Griechisches etymologisches Wörterbuch. Heidelberg: Winter.
  32. Frontisi-Ducroux, Françoise. 1995. Du masque au visage. Aspect de l'identité en Grèce ancienne. Paris: Flammarion.
  33. Fürst, Julius. 1902. "Untersuchungen zur Ephemeris des Diktys von Kreta." Philologus 61: 374-440 a 593-622. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Giannantoni, Gabriele. 1990. Socratis et Socraticorum reliquiae, I. Napoli: Bibliopolis.
  35. Giuliani, Luca. 1998. "Review of N. Himmelmann, Realistiche Themen..." Gnomon 70: 628-638.
  36. Giuliani, Luca. 2013. Image and Myth. A History of Pictorial Narration in Greek Art. Chicago - London: The University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Gombrich, Ernst. H. 1992 (1972 1 ). "The Mask and the Face: the Perception of Physiognomic Likeness in Life and in Art." In Art, Perception, and Reality, editoval Maurice Mandelbaum, 1-46. Baltimore - London: The Johns Hopkins University Press.
  38. Hartstock, Chad. 2008. Sight and Blindness in Luke-Acts. The Use of Physical Features in Characterization. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Hasebroek, Johannes. 1921. Das Signalement in den Papyruskunden. Berlin - Leipzig: De Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Haussig, Hans Wilhelm. 1965. "Der Einfluss der hellenistischen Physiognomik auf die frühchristliche Bildgestaltung." In Atti del VI congresso internationale di archeologia cristiana, Ravenna, 23-30 Settembre 1962, 199-205. Città del Vaticano: Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana.
  41. Hekler, Anton. 1912. Greek and Roman Portraits. London: Putnam.
  42. Henderson, John. 1996. "Seeing through Socrates. Portrait of the Philosopher in Sculpture Culture." Art History 19: 327-352. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Hirzel, Rudolf. 1914. "Die Person. Begriff und Name derselben im Altertum." Sitzungsberichte der philosophisch-philologischen und der historischen Klasse der Bayerischen Akademie der Wissenschaften zu München, Abhandlung 10, 1-54.
  44. Hughes, Alan. 2012. Performing Greek Comedy. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Chantrainne, Pierre. 1968. Dictionnaire étymologique de la langue grecque, I-II. Paris: Klincksieck.
  46. Joly, Robert. 1962. "La caractérologie antique jusqu'à Aristote." Revue belge de philologie et d'histoire 40 (1), 5-28. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Jones, Christopher P. 1987. "Stigma: Tattooing and Branding in Graeco-Roman Antiquity." The Journal of Roman Studies 77: 139-155. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Kiilerich, Bente. 1988. "Physiognomics and the Iconography of Alexander." Symbolae Osloenses 63: 51-66. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Klein, Hans-Dieter. 2002. "Der Begriff der Seele in Philosophie und Religion." In Der Begriff der Seele in der Religionswissenschaft, editovali Johann Figl a Hans-Dieter Klein, 27-43. Würzburg: Könighausen & Neumann.
  50. Krauskopf, Ingrid, a Dahlinger, Stefan Christian. 1988. s. v. "Gorgo, Gorgones." In LIMC, IV.1, 285-330, a IV.2, 164-203.
  51. Krien, Gisela. 1955. "Der Ausdruck der antiken Theatermasken nach Angaben im Polluxkatalog und in der pseudoaristotelischen ,Physiognomik'." Jahreshefte des österreichischen archäologischen Institutes in Wien 42: 84-117.
  52. Laubscher, Hans Peter. 1982. Fischer und Landleute. Studien zur Hellenistischen Genreplastik. Mainz: Ph. von Zabern. Lissarrague, François. "Figures of Women." In A History of Women in the West, I. From Ancient Goddesses to Christian Saints, editovala Pauline Schmitt Pantel, 139-229. Cambridge (Mass.) - London: Harvard University Press.
  53. Misener, Geneva. 1923. "Loxus, Physician and Physiognomist." Classical Philology 18 (1): 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Misener, Geneva. 1924. "Iconistic Portraits." Classical Philology 19 (2): 97-123. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Meyer, Martin F. 2008. "Der Wandel des Psyche-Begriffs im frühgriechischen Denken von Homer bis Heraklit." Archiv für Begriffsgeschichte 50: 9-28. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Momigliano, Arnaldo. 1993. The Development of Greek Biography. Cambridge (Mass.) a London: Harvard University Press.
  57. Nédoncelle, Maurice. 1948. "Prosopon et persona dans l'Antiquité classique." Revue des sciences religieuses 22: 277-299. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Nilsson, Martin Persson. 1967 a 1961. Geschichte der Griechischen Religion, I-II. München: Beck.
  59. Otto, Walter F. 1923. Die Manen oder von den Urformen des Totenglaubens . Berlin: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Pickard-Cambridge, Arthur. 1968. The dramatic Festivals of Athens. Oxford:The Clarendon Press.
  61. Patton, Kimberley C. 2006. "Discussion." In The Origins of Theater in Ancient Greece and Beyond: From Ritual to Drama, editovali Eric Csapo a Margaret C. Miller, 361-375. Cambridge: Cambridge University Press.
  62. Pollitt, Jerome Jordan. 1974. The ancient View of Greek Art. New Haven - London: Yale University Press.
  63. Popovic, Mladen. 2007. Reading the Human Body: Physiognomic and Astrology in the Dead Sea Scrolls. Boston: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  64. Redfield, James M. 1994. Nature and Culture in the Iliad. The Tragedy of Hector. Durham - London: Duke University Press.
  65. Rhie, Bernard J. 2005. The philosophy of the face and 20th century literature and art. Diss. University of Pensylvania.
  66. Rossetti, Livio. 1980. "Ricerche sui "Dialoghi Socratici" di Fedone e di Euclide." Hermes 108: 182-200.
  67. Rohde, Erwin. 1921. Psyche. Seelencult und Unsterblichkeitsglaube, I-II. Tübingen: C. B. Mohr.
  68. Sassi, Maria Michaela. 1993. "Fisiognomica." In Lo spazio letterario della Grecia antica, I. La produzione e la circolazione del testo; II. L'Ellenismo, editovali Giuseppe Cambiano a Luciano Canfora a Diego Lanze, 431-448. Roma: Salerno editrice.
  69. Sassi, Maria Michaela. 2001. The Science of Man in Ancient Greece. Chicago - London: The University of Chicago Press.
  70. Schmidt, Johanna. 1941. "Physiognomik." In RE XXXIX, editovali Wolfgang Pauli a Georg Wissowa, 1064-1074.
  71. Schlossmann, Siegmund. 1906. Persona und Πρόσωπον im Recht und im christlichen Dogma. Kiel - Leipzig: Lipsius & Tischer.
  72. Simon, Erika. 1997. s. v. "Silenoi." In LIMC, VIII.1, 1108-1133, a VIII.2, 746-783.
  73. Steiner, Deborah Tarn. 2003. Images in Mind. Statues in archaic and classical Greek Literature and Thought. Princeton - Oxford: Princeton University Press.
  74. Swain, Simon. 2007. "Polemon's Physiognomy." In Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam, editoval Simon Swain, 125-201. Oxford: Oxford University Press.
  75. Ussher, Robert G. 1977. "Old Comedy and, Character': Some Comments." Greece and Rome 24: 71-79. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Vermeule, Emily. 1981. Aspect of Death in Early Greek Art and Poetry. Berkeley - Los Angeles - London: University of California.
  77. Vernant, Jean-Pierre. 1990. "Dim Body, Dazzling Body." In Fragments for a History of the Human Body, I, editovali Michel Feher a Ramona Nadaff a Nadia Tazi, 19-47. New York: Zone.
  78. Vernant, Jean-Pierre. 1991. "Psuche: Simulacrum of the Body or Image of the Divine?" In Jean-Pierre Vernant, Mortals and Immortals. Collected Essays, editovala Froma I. Zeitlin, 186-194. Princeton: Princeton University Press.
  79. Vernant, Jean-Pierre. 1991a. "The Individual within the City-State." In Jean-Paul Vernant, Mortals and Immortals. Collected Essays, editovala Froma I. Zeitlin, 318-333. Princeton: Princeton University Press.
  80. Vernant, Jean-Pierre. 2006. "Some Aspect of Personal Identity in Greek Religion." In Jean-Pierre Vernant, Myth and Thought among the Greeks, 353-367 a 483-487. New York: Zone.
  81. Vítek, Tomáš. 2013. Věštění v antickém Řecku, II. Tělo a sny. Praha: Herrmann.
  82. Vítek, Tomáš. 2018. "Aristotelés a fysiognómonika." Aither 10 (19): 46-83. Přejít k původnímu zdroji...
  83. Vogt, Sabine. 1999. Aristoteles, Physiognomonica: übersetzt und kommentiert . Berlin: Akademie Verlag.
  84. Webster, Thomas Bertram Lonsdale, Green, John Richard, Seeberg, Axel. 1995. Monuments illustrating new Comedy, I-II. London: Institute of Classical Studies.
  85. Wyles, Rosie. 2020. Theatre Props and Civic Identity in Athens, 458-405 BC. London: Bloomsbury. Přejít k původnímu zdroji...
  86. Zelinová, Zuzana - Kalaš, Andrej. 2021. Fysiognómonika - Zabudnuté antické umenie (pramene a interpretácie). Bratislava:Univerzita Komenského.
  87. Zimmermann, Bernhardt, a Rengakos, Antonios. 2014. Handbuch der griechischen Literatur der Antike II: Die Literatur der klassischen und hellenistichen Zeit, editovali Bernhardt Zimmermann a Antonios Rengakos. München: Beck.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.