ArteActa 2023, 9:1-31 | DOI: 10.62804/aa.2023.006

Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera

Tomáš Kubart

Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) byl jedním z předních představitelů rakouského performance art 60. let minulého století. Proslavil se zejména svým krátkým působením (aktivní léta 1965-1966) v rámci uměleckého uskupení vídeňského akcionismu. V krátké době aktivní tvorby v letech 1965-1966 vytvořil šest akcí. Schwarzkogler tvořil v období, kdy v Rakousku stále platily formy cenzury, vůči některým tématům platné ještě z doby Rakouska-Uherska (zákon o homosexualitě platil od roku 1852 do roku 1971). Schwarzkogler tak stál v hraniční oblasti komunikačních strategií a pokoušel se komunikovaný obsah sdělení šifrovat prostřednictvím metafor z oblasti comedie dell'arte či středověké alchymie. Sdělení muselo být srozumitelné natolik, aby mu diváci porozuměli alespoň v nějakém kontextu, a neprojikovali do něj vlastní představy, a šifrované natolik, aby mu nerozuměla cenzura. Podle svědectví jeho tehdejších kolegů a výzkumu Yvonne Ziegler vykazoval Schwarzkogler homoerotické sklony, které se projevovaly v jeho umělecké tvorbě. V tehdejším římskokatolickém Rakousku to znamenalo neustálé střety s cenzurou a nepochopení. Dostal se do oblasti, kterou německý literární teoretik Georg Schmid nazývá "Totschweigen", kulturní sféry mlčení. Jeho dílo bylo pro současníky nesrozumitelné a nepřístupné ze dvou důvodů: příliš symbolicky vyprázdněná forma sdělení ponechávala prostor pro projekci kolektivního nevědomí současníků; záměrně klíčované výstupy jeho díla se zase staly příliš enigmatickými na to, aby jim laik porozuměl. Na základě analýzy jedné z jeho nejslavnějších akcí, akce Svatba (Hochzeit) z roku 1964, se podíváme na to, jaké strategie používal a co se vlastně snažil svým současníkům zdánlivým mlčením sdělit.

Klíčová slova: Vídeňský akcionismus, Rudolf Schwarzkogler, Totschweigen, Schweinvokabular, performance art, purgatorium mysli, Hochzeit, queer art

Zveřejněno: 1. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubart, T. (2023). Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera. ArteActa6(9), 1-31. doi: 10.62804/aa.2023.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Assmann, Jan. 2003. Smrt jako fenomén kulturní teorie. Obrazy smrti a zádušní kult ve starověkém Egyptě. Praha: Vyšehrad.
  2. Austin, John Langshaw. 2000. Jak udělat něco slovy. Přeložil Jiří Pechar. Praha: Filosofia.
  3. Austin, John Langshaw. 2022. Jak udělat něco pomocí slov. Přeložil Marek Tomeček. Praha: Filosofia.
  4. Badinter, Elisabeth. 2005. XY: O mužské identitě. Přeložila Zuzana Dlabalová. Litomyšl: Paseka.
  5. Badura-Triska, Eva a Hubert Klocker. 2012. Wiener Aktionismus Kunst und Aufbruch im Wien der 1960er-Jahre / Vienna Actionism: Art and Upheaval in 1960s' Vienna. Kolín nad Rýnem: König.
  6. Badura-Triska, Eva. 1992. Rudolf Schwarzkogler: Leben und Werk. Klagenfurt: Ritter Verlag.
  7. Bey, Hakim. 2004. T.A.Z.: The Temporary Autonomous Zone, Ontological Anarchy, Poetic Terrorism. New York: Autonomedia.
  8. Brucher, Rosemarie. 2008. Durch seine Wunden sind wir geheilt. Selbstverletzung als stellvertretende Handlung in der Aktionskunst von Günter Brus. Vídeň: Löcker.
  9. Brus, Günter. 2002. Die gute alte Zeit. Salzburg, Vídeň: Jung und Jung.
  10. Burroughs, William S. a Laurie Anderson. 1986. Language is a Virus. Youtube. Naposledy změněno 23. března 2020. https://www.youtube.com/watch?v=8m11cAzGjY0&t=2s.
  11. Butler, Judith. 2016. Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Přeložil Josef Fulka. Praha: Karolinum.
  12. Cibulka, Heinz. 1975. "Erinnerung an Rudolf Schwarzkogler". Naposledy změněno 2002. http://www.h-cibulka.com/text/hc_erinnerungen_schwarzkogler.html.
  13. Daub, Adrian. 2015. "'Die Abgründe des Schreies' - Der Musik Hermann Nitschs!" In Thomas Trabitsch, Michael, Buhrs a Hubert Klocker, eds. ExistenzFest: Hermann Nitsch und das Theater, 121-161. Stuttgart: Hatje Cantz Verlag.
  14. Derrida, Jacques. 1993. Signatura, událost, kontext. In Texty k dekonstrukci, 277-306. Archa: Bratislava.
  15. Doležel, Lubomír. 2008. Studie z české literatury a poetiky. Praha: Torst.
  16. Dölger, Franz Joseph. 1932. Ixoyc (Ichtus - Ichthys). Münster: Aschendorf.
  17. Fischer-Lichte, Erika. 2014. The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. Abingdon: Routledge.
  18. Foucault, Michel. 1999. Dějiny sexuality I. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové.
  19. Freud, Sigmund. 1991. Totem a tabu. Přeložil Ludvík Hošek. Praha: Práh.
  20. Freud, Sigmund. 2013. Jenseits des Lustprinzips. Reckam: Stuttgart.
  21. Gorsen, Peter. 2010. "Der Wiener Aktionismus. Eine blaue Blume im Zeitalter der technischen Reproduzierbarkeit des Kunstwerks?" In Torsten Meyer, Adrienne Crommelin a Manuel Zahn, eds. Sujet supposé savoir: Zum Moment der Übertragung in Kunst Pädagogik Psychoanalyse. 12-19. Berlín: Kadmos.
  22. Grabner, Roman. 2012. "In der Sonne stand ich nie: Interview mit Günter Brus." In Günter Brus. Die Gärten in der Exosphäre, 66-77. Graz: Neue Galerie Graz.
  23. Graupner, Helmut, Procházka, Ivo. 1998 "Historie právních postojů k homosexualitě." Navštíveno 12. února 2023. http://zpravodajstvi.ecn.cz/PRIVATE/logos/pravhist.htm
  24. Habarta, Gerhard. 1996. Frühere Verhältnisse. Vídeň: Verlag der Apfel.
  25. Heers, Jacques. 2006. Svátky bláznů a karnevaly. Přeložila Helena Beguivinová. Argo: Praha.
  26. Hemmelmann, Ina. 2019. Hermann Nitsch und Sigmund Freud. Das Orgien Mysterien Theater als kollektive Psychoanalyse?: Eine theaterwissenschaftliche Untersuchung. Mnichov: GRIN Verlag.
  27. Hirschová, Milada. 2017. "Perlokuce." CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik/PERLOKUCE.
  28. Jung, Carl Gustav. 2019. Mysterium coniunctionis I: Studie o rozdělování a spojování duševních protikladů v alchymii. Přeložil Petr Babka. Praha: Malvern.
  29. Krannebitter, Andreas. Nd. "DöW - Dokumentationsarchiv Des Österreichischen Widerstandes." Navštíveno 12. února. 2023. https://ausstellung.de.doew.at/chapter10.html.
  30. Medvěděv, Sergej. 2019. Návrat ruského Leviathana. Přeložil Libor Dvořák. Příbram: Pistorius & Olšanská.
  31. Muehl, Otto a Peter Noever, eds. 2004. Otto Muehl. Leben, Kunst, Werk: Aktion, Utopie, Malerei 1960-2004. Köln: König.
  32. Muehl, Otto. 1970. "Materialaktion und Materialaktionsfilme von Otto Muehl". Die Schastrommel, č. 2, 1970.
  33. Muehl, Otto. 1977. Weg aus dem Sumpf. Nürnberg: AA Verlag.
  34. Nitsch, Hermann. 1969. Orgien Mysterien Theater. Darmstadt: März Verlag.
  35. Nitsch, Hermann. 1979. Hermann Nitsch: Das Orgien Mysterien Theater; Die Partituren Aller Aufgeführten Aktionen 1960-1979. 2. díl. Vídeň a Neapol: Edition Freibord und Studio Morra.
  36. Nitsch, Hermann. 1995. Zur Theorie des Orgien Mysterien Theaters: Zweiter Versuch. Salzburg-Wien: Residenz.
  37. Nitsch, Hermann. 1998. Das Orgien Mysterien Theater. Das 6 Tage Spiel. Freibord. 1. svazek. Vídeň: Freibord. Nitsch, Hermann. 1998b. Das Orgien Mysterien Theater. Das 6 Tage Spiel. Freibord. 3. svazek. Vídeň: Freibord.
  38. Nünning, Ansgar. 2006. Lexikon teorie literatury a kultury koncepce - osobnosti - základní pojmy. Přeložili Zuzana Adamová a Aleš Urválek. Brno: Host.
  39. Parcerisas, Pilar. "Tělo a politika." 2012. In Reinhard Priessnitz, ed. Amor Psýché akce - Vídeň: Ženský element ve vídeňském akcionismu, 237-248. Praha: Dox Prague.
  40. Petak, Gerhard. 1991. "Edith Adam, Interview Kadmon 12. VIII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  41. Petak, Gerhard. 1991. "Heinz Cibulka, Interview Kadmon 29. VIII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  42. Petak, Gerhard. 1991. "Hermann Nitsch, Interview Kadmon 8. VII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  43. Petak, Gerhard. 1991. "Peter Weibel, Interview Kadmon 17. IV. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  44. Petak, Gerhard. 1991. "Schwarzkogler. Martyrium und Mysterium". Aorta, č. 5, 1991.
  45. Rothbard, Murray Newton. 2001. Peníze v rukou státu: jak vláda zničila naše peníze. Přeložili Josef Šíma a Zdeňka Talábová. Praha: Liberální institut.
  46. Schmid, Georg. 1987. Konterstrategien zum Totschweigen: Wie sich die Ekritüre dem Erstricktwerden widersetzt. In Walter Buchebner, ed. Die Wiener Gruppe. 9-29. Vídeň: Böhlau Verlag.
  47. Schröder, Gerald. 2011. Schmerzensmänner. Trauma und Therapie in der westdeutschen und österreichischen Kunst der 1960er Jahre. München. Wilhelm Fink Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Schwarzkogler, Rudolf. 12. ledna 1968. Dopis Raphaelu Montanezu Ortizovi. H.I.N.-234043. 1 karton, Typoskr. eh. Korr., fond Wögenstein ZPH 1040, Vídeň.
  49. Sprengler, Matthias. 1981. Wilhelm Reich - Arthur Janov. Ein Vergleich ihres Werks. Würzburg: Julius-Maxmilians-Univesität.
  50. Stegmayer, Hannah. 2002. Rudolf Schwarzkogler: Konzeptuelle Fotografie. Rosenheim: Kunstverein Rosenheim.
  51. Weibel, Peter, ed. 1998. Die Wiener Gruppe / The Vienna Group: A moment of Modernity 1954-1969. Vídeň, New York: Springer.
  52. Wheeler, Britta, B. 2003. "The Institutionalization of an American Avantgarde: Performance Art as Democratic Culture: 1970-2000," Sociological Perspectives 46 (4): 491-512. https://doi.org/10.1525/sop.2003.46.4.491. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Ziegler, Yvonne. 2004. Rudolf Schwarzkogler: Darstellungen von Gewalt und Anleitungen zur Heilung in Aktion, Fotografie, Zeichnung und Text. 1. svazek. Freiburg: Fakultät der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.