Počet záznamů: 1  

Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře

  1. 1.
    SYSNO ASEP0491837
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevKarel Dostal mezi Winckelmannem a Nietzschem
    Překlad názvuKarel Dostal between Winckelmann and Nietzsche
    Tvůrce(i) Sarkissian, Alena (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Zdroj.dok.Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. - Praha : Filosofia, 2018 / Čechvala J. ; Poláčková E. - ISBN 978-80-7007-521-0
    Rozsah strans. 195-251
    Poč.str.57 s.
    Poč.str.knihy400
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaKarel Dostal ; reception of Greek Tragedy ; Greek Theatre ; Czech Theatre ; National Theatre ; Antigone ; Medeia ; Iphigenia ; Oresteia
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    AnotaceKapitola pojednává o režiích řecké tragédie v díle Karla Dostala, analyzuje proměnu jeho koncepce v závislosti na kulturních i historických souvislostech. Jsou prezentovány vlivy Nietzscheova uvažování o řecké tragédii a i příčiny pozdějšího Dostalova příklonu k “winckelmannovské antice”. Ideál tzv. “bílé antiky” však v jeho inscenacích bývá inovován a někdy plní do jisté míry také subverzivní úlohu. Studie dokazuje, že Dostalův vztah k řeckému dramatu se rodil už v době jeho raného hereckého působení v německých divadlech a řecká tragédie jej provázela až do konce jeho působení v Národním divadle: Aischylova Oresteia byla jeho poslední významnou inscenací v ND.
    Překlad anotaceThe chapter discusses Karel Dostal’s productions of the Greek tragedy, analyzes the transformation of his approach in cultural and historical contexts. Influences of Nietzsche’s thoughts about the Greek tragedy and the causes of the later Dostal’s inclination to “Winckelmann’s antiquity” are presented in the study. The ideal of the so-called “white classics”, however, was innovated in hís productions, and sometimes it also fulfilled a subversive role. It is presented in the chapter that Dostal’s relationship to Greek drama was born at the time of his early career as an actor in German theaters, and he returned to Greek tragedy periodically to the end of his work at the National Theater: Aechylus’ Oresteia was his last major production at the NT.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2019
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.