Počet záznamů: 1  

Teorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna

  1. 1.
    SYSNO ASEP0484521
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve SCOPUS
    NázevTeorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna
    Překlad názvuThe Theory of Cultural Lag. Social Science and Its Audience in the Works of Thorstein Veblen and William F. Ogburn
    Tvůrce(i) Balon, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Zdroj.dok.Teorie vědy : Theory of science. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1210-0250
    Roč. 39, č. 1 (2017), s. 57-81
    Poč.str.25 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovacultural lag ; social science ; audience ; literary technology ; William F. Ogburn ; Thorstein Veblen
    Vědní obor RIVAA - Filosofie a náboženství
    Obor OECDPhilosophy, History and Philosophy of science and technology
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    EID SCOPUS85046407569
    AnotaceČlánek se zaměřuje na teorie kulturní mezery, jenž ve svém díle rozpracovali Torstein Veblen a William F. Ogburn. Sleduje přitom zejména dva motivy: jak se v přístupech těchto autorů tematizuje vztah sociální vědy a jejího publika a jak je argument mezery využit k prosazování specifického pojetí “účelu” sociální vědy. Je zde předvedeno, jak se ve dvou různých stylech psaní a ve dvou různých argumentačních strategiích v podstatě identická teorie promoměňuje a současně zužitkovává k prosazení distinktivního (kritického a instrumentálního) pojetí socialní vědy. Veblenův klíčový motiv “sebe konfrontace” společnosti je srovnán s Ogburnovým motivem “využitelnosti” vědění ve vztahu k úvahám o literarních technologiích vědy.
    Překlad anotaceThe article analyses the theories of cultural lag elaborated by Thorstein Veblen and William F. Ogburn. In particular, it pursues two motives: how the relation between social science and its audience had been implied in their respective approaches, and how the “lag” argument had been employed in their view of the “purpose” of social science. It is demonstrated here that the essentially identical theory had been transformed in their “argumentative strategies” and “styles of writing” to fit their distinctive (critical and instrumental) concepts of social science. Veblen’s key motif of “self-confrontation” of society is contrasted with Ogburn’s motif of “applicability” of knowledge with regard to reflections on literary technologies of science.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2018
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.