Počet záznamů: 1  

Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole

  1. 1.
    SYSNO ASEP0369852
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevŠkolní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole
    Překlad názvuAcademic Success and the Intergenerational Reproduction of Academic Performance at Basic School
    Tvůrce(i) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID
    Zdroj.dok.Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
    Roč. 47, č. 5 (2011), s. 911-935
    Poč.str.25 s.
    Forma vydáníwww - www
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaschool ethnography ; social categorisation ; school success/failure
    Vědní obor RIVAM - Pedagogika a školství
    CEP2D06014 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    UT WOS000297718500002
    AnotaceText přináší dílčí výsledky etnografického výzkumu dvou tříd pražských základních škol v osmém a devátém roce školní docházky. Kategorie školní úspěšnosti je uchopena jako kategorie, kterou je třeba vysvětlit, ukázat jak je produkována, naplňována významy v každodenní praxi hodnocení žáků. Hodnocení běžně chápané jako odraz kombinace studijních předpokladů a píle na straně žáka/žákyně, úzce souvisí také s chováním ve škole, jeho/jejím postojem ke školní disciplíně, vzdělání a autoritám. Školní neúspěšnost jako výraz určitého nedostatku nositele nese morální dopad, znamená stigmatizaci. Ta je legitimizována tím, že je školní neúspěch považován spíš za výsledek voleného, svobodného chování dospívajícího žáka/žákyně a jeho/jejího nezájmu, nedostatku vynaložené snahy, a tak v podstatě nezávislý na (vrozené) inteligenci nebo (daném) rodinném zázemí. Rodinné zázemí a dostupné kulturní zdroje přitom hrají důležitou úlohu.
    Překlad anotaceThe article presents the results of an ethnographic study focusing on eighth- and ninth-year students at two basic schools in Prague. The author conceives academic success and failure as categories that need to be explained; it is necessary to demonstrate how they are produced and ascribed with meaning in the everyday practice of student evaluation. Student evaluations are generally based on a combined assessment of a student’s aptitude and diligence, and they also reflect a student’s conduct at school conduct and attitude towards school discipline, education, and authority. Academic failure signaling some kind of shortcoming of the recipient of an evaluation has a moral connotation and stigmatising effect. This is legitimised by the presumption that it is the student’s own degree of interest and effort that determine success or failure at school. Yet it is shown that a student’s family background and available cultural resources play an important role in academic performance.
    PracovištěSociologický ústav
    KontaktEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Rok sběru2012
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.