Počet záznamů: 1
Mobbing ve vysokoškolském prostředí: zkušenosti ze zahraničního výzkumu
- 1.
SYSNO ASEP 0366228 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Mobbing ve vysokoškolském prostředí: zkušenosti ze zahraničního výzkumu Překlad názvu Mobbing in higher education: An overview of international research Tvůrce(i) Zábrodská, Kateřina (PSU-E) RID, ORCID, SAI Zdroj.dok. Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
Roč. 55, č. 4 (2011), s. 332-344Poč.str. 13 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova mobbing ; higher education ; research review Vědní obor RIV AN - Psychologie CEP GPP407/10/P146 GA ČR - Grantová agentura ČR CEZ AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011) UT WOS 000295756300004 Anotace Mobbing označuje opakované agresivní chování na pracovišti zaměřené na jednu nebo více osob, které shledávají obtížným se tomuto jednání bránit. Výzkum v průběhu posledních dvou desetiletí ukázal, že mobbing představuje relativně rozšířenou, byť zpravidla skrytou součást pracovních vztahů v soukromých i státních organizacích. Článek se zaměřuje na specifickou problematiku mobbingu ve vysokoškolském prostředí, pro které jsou typické subtilní a nepřímé formy hostilního jednání, které nicméně mají devastující dopad jak na jedince, tak na fungování celé vzdělávací instituce. Autorka se na základě zahraničních výzkumů zabývá incidencí, formami, příčinami a důsledky mobbingu v prostředí vysokých škol. Jejím cílem je popsat zejména sociální a organizační faktory vzniku mobbingu, jako jsou intenzifikace práce, nejistota na pracovním trhu, komodifikace vzdělávání, ad. V závěru diskutuje formy intervence vhodné pro sektor terciárního vzdělávání a předkládá doporučení pro budoucí výzkum. Překlad anotace Mobbing refers to a repeated aggressive behavior directed at one or more individuals who have difficulties to defend themselves. Over the last two decades, researchers have shown that mobbing represents a relatively widespread, yet mostly hidden aspect of workplace relations. The focus of this paper is on mobbing in higher education. Mobbing in higher education is characterized by relatively subtle and indirect forms of hostile behavior which, nevertheless, have devastating impact on the target as well as on the educational institution. Based on the overview of current international research, the author discusses the incidence, forms, causes, and consequences of mobbing in higher education. The paper further draws attention to social and organizational causes of mobbing, such as the intensification of workload or commoditization of education. Finally, the author identifies forms of intervention suitable for higher education and offers recommendations for future research. Pracoviště Psychologický ústav Kontakt Štěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096 Rok sběru 2012 Elektronická adresa http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=33c14ac5-c300-43cb-8760-cf3e2c6962a9%40sessionmgr14&vid=20&hid=25
Počet záznamů: 1