Počet záznamů: 1  

Role pozorovatele v ekfrastických textech

  1. 1.
    SYSNO ASEP0358058
    Druh ASEPC - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
    Zařazení RIVD - Článek ve sborníku
    NázevRole pozorovatele v ekfrastických textech
    Překlad názvuThe role of the beholder in ekphrasis
    Tvůrce(i) Fedrová, Stanislava (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Česká literatura v intermediální perspektivě IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?). - Praha : Ústav pro českou literaturu, 2010 / Fedrová Stanislava - ISBN 978-80-85778-73-1
    Rozsah strans. 247-258
    Poč.str.12 s.
    AkceIV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?)
    Datum konání28.06.2010-03.07.2010
    Místo konáníPraha
    ZeměCZ - Česká republika
    Typ akceWRD
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaliterature ; intermedia relations ; visual arts ; ekphrasis ; beholder ; representation
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    CEZAV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011)
    AnotacePostava pozorovatele, ať už fyzickým procesem dívání se, nebo svou existenciální zkušeností je pro ekfrastické texty zásadním formujícím elementem. Ve studii jsou vymezeny tři možné přístupy: Prvním je pozorovatel jako postava fikčního světa a zároveň vizuální reprezentace. Tato postava je součástí příběhu, takže její podání ekfráze je formováno rolí, jakou v příběhu hraje. Druhým typem je postava jako zprostředkovatel světa vizuální reprezentace - tak jako se divák noří do hloubky obrazu pomocí Rückenfigur, která do něj již vstoupila, je tento pozorovatel v ekfrázi prostředníkem, díky němuž čtenář získává perspektivu spolu-pozorovatele. Třetí typ, pozorovatel jako interpret, nastoluje několik postupů formování ekfráze: usouvztažnění s jinou vizuální reprezentací či piktoriálním modelem, podložení narativní fólie a asociativní hra s formou viděného.
    Překlad anotaceThe status of the beholder, whether through the physical process of looking or his existential experience, is a principal formative element in ekphrastic texts. This study defines three possible approaches: in the first the beholder is like a character in a fictional world and at the same time a visual representation. This character is part of the story, so this version of ekphrasis is formed by the role played in the story. The second type is the character as a mediator of the world of visual experience. As the viewer sinks into the depths of the image by means of a Rückenfigur which has already entered it, this beholder is a mediator in ekphrasis, thanks to whom the reader acquires the perspective of a joint beholder. The third type, the beholder as interpreter, points to the basic techniques for the formation of ekphrasis: correlativization with another visual representation or pictorial model, the grounding of the narrative plain and associative play with the form of the observed.
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2012
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.