Počet záznamů: 1  

Subjekt in articulo mortis a tváří v tvář přírodě

  1. 1.
    SYSNO ASEP0357364
    Druh ASEPC - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
    Zařazení RIVD - Článek ve sborníku
    NázevSubjekt in articulo mortis a tváří v tvář přírodě
    Překlad názvuThe subject in articulo mortis and face to face with nature
    Tvůrce(i) Hrbata, Zdeněk (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Zdroj.dok.Máchovské rezonance. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?). - Praha : Ústav pro českou literaturu, 2010 / Piorecký Karel - ISBN 978-80-85778-74-8
    Rozsah strans. 97-111
    Poč.str.15 s.
    AkceIV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?)
    Datum konání28.06.2010-03.07.2010
    Místo konáníPraha
    ZeměCZ - Česká republika
    Typ akceWRD
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaromantic literature ; romanticism ; landscape ; humane subject ; prison ; execution ; metaphysical lyrism ; Mácha, Karel Hynek
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    CEZAV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011)
    AnotaceStudie v první řadě charakterizuje pozitivní (např. William Wordsworth, Novalis, Victor Hugo) a negativní (Alfred de Vigny, Giacomo Leopardi) koncepci přírody a upozorňuje na hlavní objekty, k nimž se upíná myšlení romantické epochy: hybnou sílu vesmíru a vzhled konkrétní krajiny. S ohledem na toto pozadí jsou srovnávány situace a reflexe vězně nebo odsouzence k smrti v dílech George Gordona Byrona (The Prisoner of Chillon, 1816, Vězeň chillonský), Victora Huga (Le Dernier Jour d'un Condamné, 1829, Poslední den odsouzence; Quatre vingt-treize, 1874, Devadesát tři) a Karla Hynka Máchy (Máj, 1836). Analýze je podroben tragický protiklad konečnosti lidské existence a věčné obnovitelnosti přírody, netečné k lidskému osudu.
    Překlad anotaceThe article first discusses the positive (e.g. William Wordsworth, Novalis, Victor Hugo) and the negative (Alfred de Vigny, Giacomo Leopardi) conceptions of nature in the Romantic epoch, as well as pointing out their principal objects: the being of the universe and the appearance of landscape. With regard to this background, it compares situations and reflections of the prisoner or the convict condemned to death in the works of George Gordon Byron (The Prisoner of Chillon, 1816), Victor Hugo (Le Dernier Jour d'un Condamné, 1829, Quatre vingt-treize, 1874) and Karel Hynek Mácha (Máj, 1836). It analyses the tragic separation between final existence and renewable nature, indifferent to human destiny.
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2012
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.