Počet záznamů: 1  

Symboly obludností. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40. - 60. let

  1. 1.
    SYSNO ASEP0345577
    Druh ASEPB - Monografie
    Zařazení RIVB - Odborná monografie, kniha
    NázevSymboly obludností. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40. - 60. let
    Překlad názvuThe Symbols of Monstrosity. Myths, Language and Taboos of the Czech post Avant-garde of the 40s to 60s of the 20th Century
    Tvůrce(i) Langerová, Marie (UCL-M)
    Vojvodík, Josef (UCL-M)
    Tippner, A. (DE)
    Hrdlička, J. (CZ)
    Vyd. údajePraha: Malvern, 2009
    ISBN978-80-86702-66-7
    Poč.str.510 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaCzech literature ; avant-garde ; semantics ; surrealism
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    CEPGA405/06/0671 GA ČR - Grantová agentura ČR
    CEZAV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011)
    AnotaceV české literární historii stále chybí kritický pohled na poválečnou interpretaci avantgardy či avantgardních hnutí, na jejich specifickou situaci, uměleckou roztříštěnost a politický výklad. Diskuse o surrealismu poskytuje v české poválečné kulturní historii obraz spletitého a dramatického vývoje vztahu k pojmu uměleckých avantgard. Oficiální dobová ideologie socialistické kultury pokládala pojem surrealismu za synonymní s buržoazním, tedy anti-socialistickým uměním. Název Symboly obludností (odkazující k plánované, ale zrušené surrealistické výstavě z roku 1966) se stal času odolávajícím vyjádřením společenské atmosféry, kde stály každodenní a časem téměř samozřejmé obludnosti pod žárlivou ochranou tabuizované terminologie.
    Překlad anotaceCzech literary history still lacks a critical perspective on the postwar interpretation of the avant-garde or of avant-garde movements and their specific plight, artistic fragmentation and political readings. Czech postwar cultural history offers an intriguing and dramatic relationship to the notion of avant-garde art movements trough discussion of how to conceive of surrealism. For the ideology of the official socialist culture at the time, the term „surrealism“ was synonymous with „bourgeois“ – it was anti-socialist art. The title „Symbols of Monstrosity“ (the exhibition of surrealism in 1966 was called off) has became, despite the years, a direct expression of the social environment in which everyday and almost matter-of-course monstrosities were outwardly protected quite jealously by taboo notions.
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2013
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.