SYSNO ASEP | 0345577
|
---|
Druh ASEP | B - Monografie
|
---|
Zařazení RIV | B - Odborná monografie, kniha
|
---|
Název | Symboly obludností. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40. - 60. let
|
---|
Překlad názvu | The Symbols of Monstrosity. Myths, Language and Taboos of the Czech post Avant-garde of the 40s to 60s of the 20th Century
|
---|
Tvůrce(i) | Langerová, Marie (UCL-M) Vojvodík, Josef (UCL-M) Tippner, A. (DE) Hrdlička, J. (CZ)
|
---|
Vyd. údaje | Praha: Malvern, 2009
|
---|
ISBN | 978-80-86702-66-7
|
---|
Poč.str. | 510 s.
|
---|
Forma vydání | Tištěná - P
|
---|
Jazyk dok. | cze - čeština
|
---|
Země vyd. | CZ - Česká republika
|
---|
Klíč. slova | Czech literature ; avant-garde ; semantics ; surrealism
|
---|
Vědní obor RIV | AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
|
---|
CEP | GA405/06/0671 GA ČR - Grantová agentura ČR
|
---|
CEZ | AV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011)
|
---|
Anotace | V české literární historii stále chybí kritický pohled na poválečnou interpretaci avantgardy či avantgardních hnutí, na jejich specifickou situaci, uměleckou roztříštěnost a politický výklad. Diskuse o surrealismu poskytuje v české poválečné kulturní historii obraz spletitého a dramatického vývoje vztahu k pojmu uměleckých avantgard. Oficiální dobová ideologie socialistické kultury pokládala pojem surrealismu za synonymní s buržoazním, tedy anti-socialistickým uměním. Název Symboly obludností (odkazující k plánované, ale zrušené surrealistické výstavě z roku 1966) se stal času odolávajícím vyjádřením společenské atmosféry, kde stály každodenní a časem téměř samozřejmé obludnosti pod žárlivou ochranou tabuizované terminologie.
|
---|
Překlad anotace | Czech literary history still lacks a critical perspective on the postwar interpretation of the avant-garde or of avant-garde movements and their specific plight, artistic fragmentation and political readings. Czech postwar cultural history offers an intriguing and dramatic relationship to the notion of avant-garde art movements trough discussion of how to conceive of surrealism. For the ideology of the official socialist culture at the time, the term „surrealism“ was synonymous with „bourgeois“ – it was anti-socialist art. The title „Symbols of Monstrosity“ (the exhibition of surrealism in 1966 was called off) has became, despite the years, a direct expression of the social environment in which everyday and almost matter-of-course monstrosities were outwardly protected quite jealously by taboo notions.
|
---|
Pracoviště | Ústav pro českou literaturu
|
---|
Kontakt | Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
|
---|
Rok sběru | 2013
|
---|