Počet záznamů: 1
Život se sourozencem s mentálním postižením: kritické momenty, zdroje zvládání a osobní růst
- 1.
SYSNO ASEP 0336271 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Život se sourozencem s mentálním postižením: kritické momenty, zdroje zvládání a osobní růst Překlad názvu Life with a sibling with mental retardation: Critical moments, coping resources, and personal growth Tvůrce(i) Štěpánová, M. (CZ)
Blatný, Marek (PSU-E) RID, SAI, ORCIDCelkový počet autorů 2 Zdroj.dok. Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
Roč. 53, č. 3 (2009), s. 241-260Poč.str. 19 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova coping ; life course ; posttraumatic growth Vědní obor RIV AN - Psychologie CEZ AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011) UT WOS 000267381500003 Anotace Studie se zabývá životními zkušenostmi lidí, kteří mají sourozence s mentálním postižením. Výzkumný vzorek tvořilo šest dospělých osob, 3 muži a 3 ženy, které mají sourozence s mentálním postižením. Průměrný věk respondentů byl 28 let, pět respondentů mělo vysokoškolské vzdělání a jeden středoškolské. Až na jednoho respondenta měli všichni ještě alespoň jednoho zdravého sourozence. Pro sběr dat autoři použili metodu vyprávění nad čarou života, kterou doplnili předem připravenými otázkami na specifickou zkušenost se životem se sourozencem s postižením. Výzkumný postup, rozhovor s dospělými lidmi, umožnil zachytit zkušenost zdravých sourozenců v kontextu jejich životní dráhy. Vedle kritických momentů zmiňovali respondenti i přínosy života se sourozencem s postižením pro vlastní osobní růst. Uvedené poznatky jsou diskutovány v souvislosti s konceptem tzv. posttraumatického růstu (posttraumatic growth). Překlad anotace The study deals with life experience of people having sibling with mental retardation. The sample consisted of six adults, three men and three women. The average age of respondents was 28 years; five respondents had university education, one high school education. Except one respondent, all had at least one healthy sibling. For collecting the data, the narration-overlife-line method was used. The method was supplied by prepared questions concerning the specific experience of life with sibling with mental retardation. The dialogue with adults made possible to record the experience of healthy siblings in context of their life path. Except of critical moments the respondents mentioned also the gains of life with sibling with mental retardation for their own personal growth. The findings are discussed in connection with the relatively new concept of posttraumatic growth. Pracoviště Psychologický ústav Kontakt Štěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096 Rok sběru 2010
Počet záznamů: 1