Počet záznamů: 1
Ukolébavka v prostoru – prostor v ukolébavce. Miloslava Kabeláče Šest ukolébavek (1956)
- 1.
SYSNO ASEP 0335025 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Ostatní články Název Ukolébavka v prostoru – prostor v ukolébavce. Miloslava Kabeláče Šest ukolébavek (1956) Překlad názvu A Lullaby in a Space – the Space in the Lullaby. Miloslav Kabeláč’s Six Lullabies (1956) Tvůrce(i) Kordík, Pavel (UEF-S) RID, SAI Zdroj.dok. Hudební věda. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0018-7003
Roč. 46, č. 4 (2009), s. 393-417Poč.str. 25 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova accompaniment structure ; structural analysis ; phenomenology ; variation ; sound textures ; polyphony ; harmony ; homophony ; lullaby ; language ; simple song ; anamnesis ; song Vědní obor RIV AL - Umění, architektura, kulturní dědictví CEP GA408/09/1836 GA ČR - Grantová agentura ČR CEZ AV0Z90580513 - UEF-S (2005-2011) Anotace Studie navazuje na článek, publikovaný v předchozím čísle (Hudební věda 3/2009). Její autor se tentokrát věnuje doprovodu sólového hlasu (flétna, basový klarinet, smyčce a malý ženský sbor), který je důsledně vyvozen z materiálu sólového altu. Variativní pole je značně pestré, od práce s jediným tónem, vyjmutým ze sólového partu až po zpracování jeho celých frází do tvarově vzdálených intonací. Skladatel vytváří dvě základní zvukové textury - od rytmizované prodlevy jediného tónu až k rozličným polyfonním kombinacím. Textury komponují dvě základní plochy - plochy vrstvící nad sebe několik více či méně vzájemně samostatných pásem a plochy, jejichž vyznění je harmonizované, hommogenní. Obě kontrastní plochy od sebe nejsou izolované, jsou vůči sobě postavené tak, jakoby jedny organicky vyrůstaly z druhých či naopak. Překlad anotace The study is a follow-up to an earlier one (published in the previous issue). The author focuses in particular on the accompaniment structure (flute, bass clarinet, strings and small female choir), which is completely extracted from material in the solo vocal line. There is a wide range of variation, from the use of only one tone to the expansion of melodic cells from the original vocal line. The composer creates different sound textures ranging from a rhythmic pedal on a single tone to different polyphonic combinations. Sound textures trace two principal planes: one of reciprocal stratification of the sounds layers which are more or less independent and the other, where all layers are in a harmony. They exist, not in isolation from each other, but grow organically from one another. Pracoviště Etnologický ústav Kontakt Veronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277 Rok sběru 2010
Počet záznamů: 1