Počet záznamů: 1  

Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů

  1. 1.
    SYSNO ASEP0333413
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevMěření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů
    Překlad názvuMeasuring language comprehension in children using on-line preferential looking
    Tvůrce(i) Smolík, Filip (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Lukavský, Jiří (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Celkový počet autorů2
    Zdroj.dok.Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 53, č. 5 (2009), s. 480-491
    Poč.str.11 s.
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaword order ; language acquisition ; preferential looking
    Vědní obor RIVAN - Psychologie
    CEPKJB700250801 GA AV ČR - Akademie věd
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000272056900006
    AnotaceCílem studie bylo prozkoumat zpracování pádových a slovosledných vodítek u tříletých a pětiletých dětí pomocí metody vizuální preference v reálném čase. Děti poslouchaly jednoduché tranzitivní věty, které začínaly buď podmětem nebo předmětem, a zároveň sledovaly dvojici obrázků. Jeden z obrázků odpovídal slyšené větě, druhý zobrazoval stejnou akci, při které ale byly role aktérů prohozené. U tříletých dětí analýza dat ukázala nevýznamnou preferenci pro cílový obrázek během prezentace posledního slova. V žádném ze sledovaných intervalů věty nebyl zjištěn statisticky významný vliv experimentální podmínky. U pětiletých dětí byla nalezena významná preference pro cílový obrázek. Nepřítomnost statisticky významného vlivu experimentální podmínky naznačuje, že pětileté děti nemají výraznější problémy s porozuměním větám, které mají převrácený slovosled. Předkládaná studie popisuje první zkušenosti s danou experimentální metodou a popisuje možnosti její implementace.
    Překlad anotaceAn on-line preferential looking study investigated the processing of word order and case forms in 3-year-old and 5-year-old Czech children. Children listened to simple transitive sentences with subject-initial or object-initial word order while watching two pictures. One picture corresponded to the sentence presented, the other picture showed the same participants involved in the same action but in reversed agent/patient roles. In 3-year-olds, we found a nonsignificant preference for the target picture during the presentation of the sentence-final word, and there was no significant effect of the experimental condition. In 5-year-olds there was a significant preference for target pictures. The absence of significant effect of the experimental condition suggests that 5-year-old children have no detectable problems in understanding sentences with reversed word order. The study reports first experiences with the method and suggestions for its implementation.
    PracovištěPsychologický ústav
    KontaktŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Rok sběru2010
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.