- Svatost Jeruzaléma v islámu
Počet záznamů: 1  

Svatost Jeruzaléma v islámu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0470298
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevSvatost Jeruzaléma v islámu
    Překlad názvuThe Sanctity of Jerusalem in Islam
    Tvůrce(i) Boušek, Daniel (OU-W)
    Celkový počet autorů1
    Zdroj.dok.Nový Orient. - : Orientální ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0029-5302
    Roč. 71, č. 2 (2016), s. 35-44
    Poč.str.10 s.
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaJerusalem ; Islam ; Dome of the Rock ; Ibn Taymiyya
    Vědní obor RIVAA - Filosofie a náboženství
    CEPGA14-16520S GA ČR - Grantová agentura ČR
    Institucionální podporaOU-W - RVO:68378009
    AnotaceJeruzalém je svatým městem tří monoteistických náboženství, judaismu, křesťanství a islámu. Příspěvek se zabývá vývojem pojetí svatosti Jeruzaléma v islámu a náboženskými tradicemi a historickými okolnosti, které se na tomto procesu podílely. Záhy po prvních výbojích islámu získal Jeruzalém, místo al-masdžid al-aqsá, v povědomí muslimů postavení thálith al-masádžid, „třetí mešity“ po Mekce a Medíně. Propagovat svatost Jeruzaléma bylo v zájmu umajjovského chalífy ʿAbdulmalika. Nejen že roku 691 na Chrámovém okrsku vystavěl Skalní dóm, jednu z nejkrásnějších islámských staveb, jež měla hlásat vítězství islámu nad křesťanstvím, ale zasazoval se i o šíření hadíthů velebících svatost Jeruzaléma, arabsky al-Quds. Vytváření statusu svatosti Jeruzaléma napomohla rovněž hojná přítomnost hrobů biblických proroků a islámských světců. Svatost Jeruzaléma měla v islámu však i své odpůrce. Nejostřejším kritikem přílišné úcty k Jeruzalému, jeho svatým místům a způsobu jejich uctívání muslimy byl ortodoxní teolog Taqíjuddín ibn Tajmíja (z. 1328). Na vytváření image Jeruzaléma coby třetího nejsvatějšího města islámu se nemalou měrou spolupodílel literární žánr fadáʾil al-Quds, „přednosti Jeruzaléma
    Překlad anotaceSimilarly to sanctity of Jerusalem in Judaism and Christianity, al-Quds (i.e., Jerusalem) is also the holy city of Islam. The essay focuses on the development of the idea of its sanctity in Islam and explores the religious traditions and historical conditions that helped to shape it. Based on some verses from the Qurʾān and Ḥadīths, Jerusalem, the place of al-Masjid al-aqṣā, very quickly assumed a position of Thālith al-masājid, the “Third of the Mosques”, after Mecca and Al-Madīna. It was in the interests of the Umayyad caliph ʿAbd Al-Malik to promote Jerusalem’s sanctity. He not only built in 691 the magnificent Dome of the Rock, but also saw to it that the traditionalists made it their business to spread Ḥadīth sayings in praise of worship in Jerusalem. There was also some resistance in Islam to the sanctification of Jerusalem. The article pays attention especially to attitudes of Taqī Al-Dīn b. Taymiyya (d. 1328) who came out openly against the idea of sanctity of Jerusalem. Finally, the article treats the question of Faḍāʾil al-Quds literature and its contribution to the promotion of Jerusalem as a holy city in Islam
    PracovištěOrientální ústav
    KontaktZuzana Kvapilová, kvapilova@orient.cas.cz, Tel.: 266 053 950
    Rok sběru2017
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.