Počet záznamů: 1
Ernst Mach: pedagog a technik
- 1.0467802 - FLÚ 2017 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Těšínská, Emilie - Landa, Ivan - Drahoš, Jiří
Ernst Mach: pedagog a technik.
[Ernst Mach: Pedagogue and Technician.]
Československý časopis pro fyziku. Roč. 66, č. 3 (2016), s. 167-174. ISSN 0009-0700
Institucionální podpora: RVO:67985955 ; RVO:68378114 ; RVO:67985858
Klíčová slova: Ernst Mach * pedagogy * experiments * general education * ballistics * Doppler principle
Kód oboru RIV: AB - Dějiny; CF - Fyzikální chemie a teoretická chemie (UCHP-M)
Článek se zabývá příspěvky fyzika Ernsta Macha k pedagogické teorii a didaktice přírodovědných oborů a současně k rozvoji experimentálních metod ve fyzice. V první části jsou zmíněny Machovy názory týkající se role experimentů, a to včetně těch myšlenkových, při vysvětlování fyzikálních jevů. Spolu s tím jsou rovněž nastíněny jeho návrhy, jak reformovat obecné vzdělání, jehož základem tehdy byly filologické obory. Ve druhé části jsou blíže představeny Machovy fyzikální experimenty: především balistické pokusy, na nichž studoval dynamiku plynů a rázové vlny, a dále pokusy, jimiž ověřoval platnost Dopplerova principu. V závěru se diskutují některé Machovy praktické návrhy, jak zdokonalit měřicí přístroje.
The article focuses on Ernst Mach's contributions to the pedagogy and didactics of natural sciences as well as to the development of experimental methods in physics. In the first part Mach's opinions are mentioned concerning the role of experiments, including thought experiments, in explaining physical phenomena. At the same time, some of his ideas are sketched on how to reform a general education which was - in his days - constituted by philological disciplines. In the second part some of Mach's famous experiments are discussed: ballistic experiments which were used as to study the gas dynamics, or experiments demonstrating the Doppler principle. In the concluding remarks Mach's practical proposals are considered on how to improve the measuring apparatuses.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0265842
Počet záznamů: 1