Počet záznamů: 1
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
- 1.0448042 - PSÚ 2016 RIV SK cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
Millová, Katarína - Blatný, Marek
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu.
[Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development.]
Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť. Košice: Spoločenskovedný ústav SAV, 2015, s. 344-353. ISBN 978-80-89524-18-1.
[Sociálne procesy a osobnosť 2014. Stará Lesná (SK), 18.09.2014-19.09.2014]
Grant CEP: GA ČR GAP407/10/2410
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: successful development * longitudinal research * lifelong development
Kód oboru RIV: AN - Psychologie
http://www.spao.eu/files/spo-proceedings14.pdf
Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus. Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.
Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0249926
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup 0448042 C Millová Sborník SPO 2014.pdf 0 5.7 MB Autorský preprint vyžádat 0448042 C Millová poster Úspěšný vývoj SPO_2014_Millova.pdf 0 789.7 KB Autorský preprint vyžádat
Počet záznamů: 1