Počet záznamů: 1  

Literární moderna a pravda mystifikace. Symbolistické pojetí mystifikace mezi gnozeologickým entuziasmem a epistemologickou skepsí

  1. 1.
    0442353 - FLU-F 2015 RIV CZ cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Řezníková, Lenka
    Literární moderna a pravda mystifikace. Symbolistické pojetí mystifikace mezi gnozeologickým entuziasmem a epistemologickou skepsí.
    [Literary modernism and the truth behind hoaxes. The symbolist conception of hoaxes between gnoseological enthusiasm and epistemological scepticism.]
    Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století. Praha: Academia, 2014 - (Piorecká, K.; Hrdina, M.), s. 38-44. ISBN 978-80-200-2344-5.
    [Plzeňské sympozium k problematice 19. století /33/: Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století. Plzeň (CZ), 21.02.2013-23.02.2013]
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: mystification * empirical evidence * epistemology * literary modernism
    Kód oboru RIV: AB - Dějiny

    Studie analyzuje posuny v pojímání a reprezentaci mystifikací v české literatuře konce 19. století a jejich epistemologický kontext. Zatímco v předchozích dekádách byla mystifikace inscenována velmi často jako sociální praxe, na přelomu století se v tvorbě nastupující modernistické generace etablovala jako legitimní estetická a epistemologická kategorie. Tento posun v pojímání mystifikace odrážel obecný dobový skepticismus, který na přelomu století revidoval relevanci empirické evidence a postuloval alterntivní - neempirické - formy poznání, jež by důsledněji reflektovaly iluzorní povahu empirické evidence a nebezpečí klamu při zpracování tzv. fakt.

    The study focuses the shifts in the representations of hoax in the Czech literature at the end of the 19th century and their epistemological context. Whereas in previous decades mystifications were particularly represented as a social practice, at the turn of the century they free itself from existing ethical standards and raise to a legitimate aesthetic and gnoseological category. This shift in the conception of hoaxes reflected the general rise in the scepticism, which at the turn of the 19th and 20th centuries cast doubt over illusory obviousness of empirical evidence. Despite this epistemological scepticism, however, a new conception showed some gnoseological optimism, i.e. did not exclude the possibility of gaining knowledge as such. However it postulated knowledge of a new and unempirical kind reflecting the danger of delusion.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0245184