Počet záznamů: 1  

Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta

  1. 1.
    0488039 - ÚČL 2019 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Fránek, Michal - Kopecký, J.
    Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta.
    [The First Appearance in Czech Opera of the Figure of the Bard from the Dvůr Králové Manuscript Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Analysis of the opera with an edition of the libretto.]
    Hudební věda. Roč. 54, č. 3 (2017), s. 245-288. ISSN 0018-7003
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: Josef Leopold Zvonař * Alois Vojtěch Šmilovský * Záboj * Opera * Libretto * Dvůr Králové Manuscript * Bard
    Obor OECD: Specific literatures

    Studie je věnována rozboru a edici libreta opery Záboj českého skladatele a hudebního teoretika Josefa Leopolda Zvonaře (1824–1865), napsané na libreto spisovatele Aloise Vojtěcha Šmilovského (1837–1883). Námět je převzat z básně Záboj Rukopisu královédvorského, domněle středověkého textu, který roku 1817 „nalezl“ Václav Hanka. Tento literární falzifikát, spolu s Rukopisem zelenohorským specificky český projev evropského ossianismu, hluboce ovlivnil českou kulturu a společnost. V české opeře se tak poprvé objevila postava barda – pěvce a bojovníka, který vede povstání proti německým dobyvatelům. Dílo nebylo nikdy jako celek provedeno, představuje však pozoruhodný doklad snahy o český národní sloh v hudbě před nástupem Bedřicha Smetany.

    This study is devoted to analysis and an edition of the libretto to the opera Záboj by the Czech composer and music theorist Josef Leopold Zvonař (1824–1865), composed to a libretto by the writer Alois Vojtěch Šmilovský (1837–1883). The subject matter is taken from the poem Záboj, which is in turn from the Dvůr Králové Manuscript, a supposedly medieval text that was “discovered” in 1817 by Václav Hanka. This literary forgery, together with the Zelená Hora Manuscript, is a specifically Czech manifestation of European Ossianism, profoundly influenced Czech culture and society. It is here that the figure of the bard makes its first appearance in Czech opera – a singer and warrior who leads an uprising against German conquerors. The work has never been performed as a whole, but it represents a noteworthy documentation of the efforts to achieve a Czech national style before the arrival of Bedřich Smetana.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0282660

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.