Počet záznamů: 1  

Ikonografie: Témata, motivy, interpretace. Kniha k poctě Jana Royta

  1. 1.
    0472266 - ÚDU 2017 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Skalický, Petr
    Dic, quaenam doctrina! Možná ideová a ikonografická východiska malířské výzdoby kostela sv. Apolináře v Praze.
    [Dic, quaenam doctrina! The plausible ideological and iconographic background of paintings in the Church of St. Apollinaire in Prague.]
    Ikonografie: Témata, motivy, interpretace. Kniha k poctě Jana Royta. Praha: Karolinum, 2016 - (Biegel, R.; Konečný, L.; Ottová, M.; Prahl, R.), s. 139-153. ISBN 978-80-246-2513-3
    Grant CEP: GA ČR GA13-39192S
    Institucionální podpora: RVO:68378033
    Klíčová slova: medieval wall paintings * Mendicant Orders in Middle Ages * Seven Deadly Sins * septem artes liberales * Seven Virtues * art of the Mendicant Orders * archbishop of Prague * Jan z Jenštejna * Raymond of Capua * Church of St. Apollinaire in Prague * Bologna
    Kód oboru RIV: AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

    Příspěvek je věnován středověkým nástěnným malbám v kostele sv. Apolináře, jejich ikonografii a ideovému pozadí. Iluminace na fol. 243r v rukopise M III 36 (University library of Salzburg), vzniklé po roce 1425, tematizuje v obraze shodné motivy (septem artes liberales), které dříve básnicky tematizoval pražský arcibiskup Jan z Jenštejna ve své kantiléně "Dic, quaenam doctrina". Kantiléna je patrně jedním z klíčů k vysvětlení ikonografie maleb v kostele sv. Apolináře v Praze, za jejichž objednavatele bývá považován Jan z Jenštejna. Geneze zobrazení odkazuje k realizacím v oblasti Bologni a především k mendikantským řádům. V Bologni Jan z Jenštejna studoval a navázal tam přátelské vztahy s dominikánem Raymundem z Capuy, který pobýval v klášteře při kostele S. Maria Novella, ve kterém se nachází jedna z nejvýznamnějších památek zobrazení "Septem artes liberales". S ním můžeme pražský obraz dobře srovnat.

    The paper deals with medieval wall paintings in the church.
    Apollinaire, their iconography and ideological background. Illumination on fol. 243r manuscript M III 36 (University Library of Salzburg), created after 1425, we find an unusual image "Septem artes liberales". Similar the theme previously worked Prague archbishop Jan of Jenštejna in his poem "Dic, quaenam doctrina ". This poem is probably one of the keys to explain the elaborate iconography of the paintings in the church of St. Apollinaris in Prague. For the ordering tends to be regarded from Jan Jenštejna. Genesis of the theme refers to the realizations of Bologna, and especially to the mendicant orders. John of Jenštejna studied in Bologna and there followed up friendly relations with dominican Raymund of Capua, who lived in the monastery by the church S. Maria Novella. In the chapter hall of the monastery is one of the most important murals "Septem artes liberales", with which we can compare Prague image well.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0269564

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.