Počet záznamů: 1  

Svatost Jeruzaléma v islámu

  1. 1.
    0470298 - OÚ 2017 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Boušek, Daniel
    Svatost Jeruzaléma v islámu.
    [The Sanctity of Jerusalem in Islam.]
    Nový Orient. Roč. 71, č. 2 (2016), s. 35-44. ISSN 0029-5302
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA14-16520S
    Institucionální podpora: RVO:68378009
    Klíčová slova: Jerusalem * Islam * Dome of the Rock * Ibn Taymiyya
    Kód oboru RIV: AA - Filosofie a náboženství

    Jeruzalém je svatým městem tří monoteistických náboženství, judaismu, křesťanství a islámu. Příspěvek se zabývá vývojem pojetí svatosti Jeruzaléma v islámu a náboženskými tradicemi a historickými okolnosti, které se na tomto procesu podílely. Záhy po prvních výbojích islámu získal Jeruzalém, místo al-masdžid al-aqsá, v povědomí muslimů postavení thálith al-masádžid, „třetí mešity“ po Mekce a Medíně. Propagovat svatost Jeruzaléma bylo v zájmu umajjovského chalífy ʿAbdulmalika. Nejen že roku 691 na Chrámovém okrsku vystavěl Skalní dóm, jednu z nejkrásnějších islámských staveb, jež měla hlásat vítězství islámu nad křesťanstvím, ale zasazoval se i o šíření hadíthů velebících svatost Jeruzaléma, arabsky al-Quds. Vytváření statusu svatosti Jeruzaléma napomohla rovněž hojná přítomnost hrobů biblických proroků a islámských světců. Svatost Jeruzaléma měla v islámu však i své odpůrce. Nejostřejším kritikem přílišné úcty k Jeruzalému, jeho svatým místům a způsobu jejich uctívání muslimy byl ortodoxní teolog Taqíjuddín ibn Tajmíja (z. 1328). Na vytváření image Jeruzaléma coby třetího nejsvatějšího města islámu se nemalou měrou spolupodílel literární žánr fadáʾil al-Quds, „přednosti Jeruzaléma

    Similarly to sanctity of Jerusalem in Judaism and Christianity, al-Quds (i.e., Jerusalem) is also the holy city of Islam. The essay focuses on the development of the idea of its sanctity in Islam and explores the religious traditions and historical conditions that helped to shape it. Based on some verses from the Qurʾān and Ḥadīths, Jerusalem, the place of al-Masjid al-aqṣā, very quickly assumed a position of Thālith al-masājid, the “Third of the Mosques”, after Mecca and Al-Madīna. It was in the interests of the Umayyad caliph ʿAbd Al-Malik to promote Jerusalem’s sanctity. He not only built in 691 the magnificent Dome of the Rock, but also saw to it that the traditionalists made it their business to spread Ḥadīth sayings in praise of worship in Jerusalem. There was also some resistance in Islam to the sanctification of Jerusalem. The article pays attention especially to attitudes of Taqī Al-Dīn b. Taymiyya (d. 1328) who came out openly against the idea of sanctity of Jerusalem. Finally, the article treats the question of Faḍāʾil al-Quds literature and its contribution to the promotion of Jerusalem as a holy city in Islam
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0268024

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.