Počet záznamů: 1
Člověk v kontextech celoživotního vývoje
- 1.0448895 - PSÚ 2016 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Chrz, Vladimír - Čermák, Ivo - Urbánek, Tomáš
Narativní psychologie.
[Narrative Psychology.]
Člověk v kontextech celoživotního vývoje. Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i, 2014 - (Blatný, M.), s. 277-297. ISBN 978-80-86174-18-1
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: narrative psychology * narrative psychology * creative process * creative personality * narrative intelligence * narrative grammar
Kód oboru RIV: AN - Psychologie
Tato kapitola zpracovává celkem šest částí, které se všechny týkají relevance příběhu
jako důležitého tématu v psychologii. V první části jsou uvedeny argumenty, proč
je příběh v psychologii nutno chápat jako důležitý (možná dokonce nejdůležitější)
způsob strukturace životních zkušeností lidí. Toto tvrzení je dále dokládáno příklady
z oblasti psychologického výzkumu, konkrétněji pak prostřednictvím narativně ori
entovaného výzkumu, který byl použit mimo jiné při analýzách výpovědí o zkuše
nostech žen s onemocněním rakovinou prsu. Při analýzách příběhů se nelze vyhnout
konfrontaci s mistry tohoto oboru, tzn. s tvorbou literátů, básníků, prozaiků a dra
matiků, úvahami o jejich životech a o charakteristikách jejich osobností. Přístup
k psychologii literatury byl rozvíjen např. v monografii věnované tvorbě tří tvůrkyň
Virginie Woolfové, Sylvie Plathové a Sarah Kaneové. Tyto práce a analýzy nás do
vedly až k úvahám o narativní inteligenci jako lidské kompetenci vytvářet srozu
mitelné příběhy, jejichž prostřednictvím dáváme význam světu i sobě samotným.
Kapitolu uzavírá stručné představení přístupu k analýze příběhů podle A. J. Grei
mase.
This chapter consists of six parts that are all concerned with the relevance of the
story as an important issue of psychology. The first part expresses our opinion that
within psychology, the story should be perceived as important (or even the most
important) way how to structure life experience of people. This idea is supported
further by the examples from psychological research specifically by means of
narrative oriented inquiry approach which was used, among other methods, in
analysis of narrations of women who experienced breast cancer. When analyzing
stories, one cannot avoid confrontation with the work of the masters in this field
(i.e. men or women of letters, poets, writers and playwrights), reflection of their
lives and their personality characteristics. The approach to psychology of literature
was elaborated for instance in the monograph about the work of three writers –
Virginia Woolf, Sylvia Plath and Sarah Kane. These studies and analyses led the
authors of the present chapter to consider narrative intelligence as the
competence of human beings to create comprehensible stories through which
people attribute meaning to the world and their own selves. The chapter ends
with a short introduction to the method of story analysis according to A. J.
Greimas.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0250509
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup člověk_277-297.pdf 2 969.9 KB Autorský postprint vyžádat
Počet záznamů: 1