Počet záznamů: 1  

Karneval občanské neposlušnosti v Turecku. Když se veřejný prostor stane uměleckou scénou aneb revoluce může být i zábava

  1. 1.
    0422001 - OÚ 2014 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Özel-Volfová, Gabriela
    Karneval občanské neposlušnosti v Turecku. Když se veřejný prostor stane uměleckou scénou aneb revoluce může být i zábava.
    [The Carneval of Civic Disobedience in Turkey. When Public Space Becomes an Art Scene.]
    Nový Orient. Roč. 68, č. 3 (2013), 33-39. ISSN 0029-5302
    Institucionální podpora: RVO:68378009
    Klíčová slova: Occupy Gezi * Civic Disobedience * Turkey
    Kód oboru RIV: AD - Politologie a politické vědy

    Občanské protesty v parku Gezi v Istanbulu v létě 2013 začaly jako ekologické hnutí za záchranu jedné z posledních zelených ploch ve městě. Po brutálním policejním zásahu se však demonstrace vzedmuly i v ostatních tureckých městech, která se postavila na podporu mladých lidí, kteří protestovali proti sílící islamizaci veřejného života i proti autoritářské politice premiéra Erdoğana a vládnoucí strany AKP. Článek se zaměřil na kreativitu protestujících, kteří ukázali, že revoluce nemusí být nutně násilná, ale že může spočívat ve hře se slovy, v karikatuře a ve vtipných aforizmech a pasivní rezistenci.

    The „Occupy Gezi“ protest movement which swapt Istanbul and many other Turkish cities in the summer of 2013 started as an ecological protest to save one of the last green areas of Istanbul. After a brutal police crackdown on protesters and Prime Minister´s unbending stance, the protests spread to the rest of the country in support of the young people, who started to rebel against the increasingly authoritarian style of rule and against the gradual Islamization of Turkish politics and society. This article focuses on the creativity of protesters who, by using social media such as Twitter, showed that revolutions need not be about throwing stones and molotov coctails but about playing with words and undermining the ruling elite´s insulting remarks by sarcasm and wit. This post-modern revolution took place in a public space which resembled an art scene where singers, artists, students and others joined to create a carneval of civic disobedience based on passive resistence, solidarity and humor.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0229092

     
     
Počet záznamů: 1