Počet záznamů: 1  

Některá vodítka k určení gramatické struktury jednoduché české věty

  1. 1.
    0158155 - PSU-E 20000031 RIV SIGLE CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Smolík, Filip
    Některá vodítka k určení gramatické struktury jednoduché české věty.
    [Some cues for determining of the grammatical structure of a simple Czechsentence.]
    Bulletin PsÚ. Roč. 6, č. 1 (2000), s. 47-71. ISSN 1211-216X
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z7025918
    Klíčová slova: competition model * language comprehension * language processing
    Kód oboru RIV: AN - Psychologie

    Jednou z komponent procesu porozumění řeči je analýza syntaktickéstruktury vnímaných vět. Experiment prezentovaný v tomto příspěvkusleduje úlohu některých gramatických prostředků a sémantických faktorůpři připisování gramatické struktury u jednoho typu jednoduché českévěty. Zaměřuje se zejména na situaci, kdy některá z vodítek k určenígramatické struktury nejsou přístupná nebo si vzájemně odporují.Pokusným osobám byly prezentovány jednoduché věty typu substantivum-sloveso-substantivum. Ve větách byly systematicky variovány pádovétvary jmen, počet a umístění jmen se shodným tvarem nominativu aakuzativu a sémantická životnost/neživotnost jmen. Konkrétní věty bylyvytvářeny náhodně, aby se vynuloval specifický vliv jejich významu abylo možno sledovat pouze vliv zkoumaných vodítek. Výsledky potvrdilyočekávání v tom, že vodítko pádu, pokud bylo ve větách přítomno, bylorozhodující. K jeho selhání docházelo častěji pouze v případech, kdyžbylo v rozporu s vodítkem slovosledu a zároveň byla interpretace větyztížena tím, že na prvním místě ve větě bylo substantivum se shodounominativního a akuzativního tvaru. Vliv vodítka sémantické životnostise projevil pouze u vět, kde nebylo přístupné vodítko pádového tvaru,a jeho vliv nebyl silný. Experiment potvrzuje některá všeobecně známá,experimentálně však dosud neověřovaná fakta o zpracování jazyka učeských mluvčích.

    The analysis of the syntactic structure of sentences is a componentof the language comprehension process. The experiment pressented hereexplores the participation of some grammatical and semantic cues inthe interpretation process in which the recipient attributes thegrammatical structure to a sentence. The experiment focused especiallyon the cases where some cues for the interpretation of grammaticalstructure are absent or where they are in conflict. Simple sentenceswith the noun-verb-noun structure were presented to the respondents.Following variables were systemalically varied in the sentences:the case forms of the nouns, the number and placement of the nouns withhomonymous nominative/accusative forms, semantic animacy/inanimacy ofthe nouns. To eliminate the influence of individual noun and verbmeanings, the experimental sentences were generated randomly.The outcomes were in correspondence with the expectations in that thecase form, whenever it was accessible, was the most important cue.The case cue failed with increased frequency (12-15
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0055593

     
     

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.