Počet záznamů: 1
Microscopic investigation of surface layers on rails
- 1.0025900 - ÚFM 2006 RIV NL eng J - Článek v odborném periodiku
Jirásková, Yvonna - Svoboda, Jiří - Schneeweiss, Oldřich - Daves, W. - Fischer, F. D.
Microscopic investigation of surface layers on rails.
[Studium povrchových vrstev kolejnic mikroskopickými metodami.]
Applied Surface Science. Roč. 239, č. 2 (2005), s. 132-141. ISSN 0169-4332. E-ISSN 1873-5584
Grant CEP: GA AV ČR(CZ) IBS2041105
Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z20410507
Klíčová slova: Mössbauer phase analysis * TEM * rail
Kód oboru RIV: JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Impakt faktor: 1.263, rok: 2005
Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phase composition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.
Změny struktury a fázového složení v povrchu a objemu kolejnic, vyvolané mechanickým a tepelným namáháním, jsou studovány pomocí mikroskopicky citlivých metod, Mössbauerovy spektroskopie γ-záření v uspořádání na odraz, Mössbauerovy spektroskopie konverzních elektronů, optickou a transmisní elektronovou mikroskopií a mikroskopií atomárních sil, doplněných měřením mikrotvrdosti. Je ukázáno, že silná plastická deformace, vyvolaná jak tlakovým tak smykovým namáháním kolejnic v provozních podmínkách, společně se změnami teploty vede ke změnám původní perlitické struktury, oxidaci povrchu, tvorbě defektů, vzniku uhlíkových shluků a precipitaci karbidických fází a austenitizaci. Mletím vzorků původního materiálu kolejnic v kulovém mlýnu je simulována silná plastická deformace a výsledky strukturních a fázových změn jsou porovnávány s výsledky získanými z analýzy vzorků kolejnic vystavených provozním podmínkám.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0003215
Počet záznamů: 1