Number of the records: 1  

Bod Struveho oblouku jako jediná památka UNESCO na území Moldavska

  1. 1.
    0500863 - ÚTAM 2020 RIV CZ cze J - Journal Article
    Zadražil, Tomáš
    Bod Struveho oblouku jako jediná památka UNESCO na území Moldavska.
    [The Point of the Struve Arc – the only UNESCO Monument in Moldova.]
    Z dějin geodézie a kartografie. Roč. 19, č. 228 (2018), s. 154-160. ISSN 0232-0916
    Institutional support: RVO:68378297
    Keywords : Struve Arc * geodetic * meridian measurement * Moldova * international collaboration
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    Method of publishing: Limited access
    http://www.ntm.cz/data/shop/i600/r228obsah.pdf

    Článek pojednává o jediné památce UNESCO na území Moldavska, která je součástí velkolepého zeměměřického díla nazývaného Struveho oblouk. Toto dílo se nesmazatelně zapsalo do historie poledníkových měření pro přesné určení velikosti a tvaru naší Země. Struveho oblouk je trvalým příkladem mezinárodní spolupráce nejen na odborné úrovni zeměměřičů, ale také na úrovni vládnoucích panovníků jednotlivých zemí v době jeho vzniku v první polovině 19. století.

    This article deals with the only UNESCO monument in the land of Moldova, which is part of a spectacular triangulating work called Struve Arc. This work has been indelibly inscribed into the history of meridian measurements for accurate determination of the size and shape of our planet. Struve Arc is a permanent example of international cooperation not only at the level of expert land surveyors but also at the level of ruling monarchs of individual countries in the time of its creation in the first half of the 19th century.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0293411

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    0500863_2018_Zadrazil_Bod_Struveho_oblouku_jako_jedina_pamatka_UNESCO_na_uzemi_Moldavska.pdf0873.4 KBAuthor’s postprintrequire
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.